Bel ons kantoor in Den Haag: 070 399 42 41 of Rotterdam: 010 820 95 70

Complete historie

Geschiedenis

J.P. van der Geest richtte het verhuisbedrijf Van der Geest op in 1926. In dat jaar schafte hij twee vrachtwagens aan met een overkapping van zeildoek, en werd een pakhuis annex garage gehuurd in de Haagse Zaanstraat. Het hele gezin Van der Geest werkte hard mee om de zaak op te bouwen. Een particuliere verhuizing kostte destijds f. 7,50. Om de kosten te drukken kregen de kinderen zakgeld in plaats van loon.

Gouden letters

Een paar jaar later betrokken zij een groter pand aan de Kleine Veenkade. Er werden metalen auto’s aangeschaft en beschilderd met gouden letters ‘J.P. van der Geest & Zonen’. Goederen werden verpakt in houtwol en kranten, en vervoerd in houten kisten. Vijf jaar na de start werd besloten een eigen pand te laten bouwen aan de Nunspeetlaan. Op 26 september 1931 legde J.P. van der Geest de eerste steen.

Uitbreiding

Boven het bedrijf werden vier woningen gebouwd, voor het ouderlijk gezin en voor de gezinnen van de meewerkende zonen. Zoon Charles trouwde in 1934 en bleef op de Nunspeetlaan wonen. Hij kreeg vier zonen die van jongs af aan betrokken waren bij de zaak. Het bedrijf werd verder uitgebouwd door acquisitie in nieuwbouwwijken. Ondertussen telde het bedrijf acht vaste medewerkers.

Oorlog

Ook voor Van der Geest was de oorlog een donkere periode. Alle auto’s werden gevorderd. Er bleven alleen twee aanhangwagens over. Met behulp van paarden kon het bedrijf mensen helpen verhuizen vanuit de spergebieden. Na de oorlog is het bedrijf weer opgebouwd. Er werden Amerikaanse dumpwagens gekocht, een Chevrolet en een GMC. Na het overlijden van J.P. van der Geest in 1945 kregen zonen Charles, Tinus en Jan de leiding.

Paleis Noordeinde

Op 18 mei 1948 werd onze hulp ingeroepen tijdens een grote brand op de zolder van Paleis Noordeinde. Er werd snel gereageerd en we assisteerden bij het ontruimen van de zolder. Hiermee werd verdere schade voorkomen en werd de basis gelegd voor de relatie met het Koninklijk Huis. Een contact dat tot op de dag van vandaag nog wordt onderhouden.

Investeringen

Vanaf 1950 was er meer ruimte voor investeringen. Tussen 1950 en 1960 werden vijf nieuwe auto’s aangeschaft, vier van het merk DAF en een Opel Blitz. In deze jaren vond een sterke opleving plaats van Europese verhuizingen, onder andere voor de NATO naar België en Duitsland.

Minister-presidenten

De band met de gemeentelijke overheid en het Rijk groeide. Vanaf 1953 haalden en brachten we alles wat samenhing met de verkiezingen: stemhokjes, stembussen, en later stemcomputers. Deze worden nog steeds op de dag van de verkiezingen bij de diverse stembureaus afgeleverd in de ochtend, en ’s avonds weer opgehaald. Al het personeel wordt op zo’n dag ingezet, om alles in goede banen te leiden. Voor de Rijksoverheid verzorgden we de verhuizingen van en naar het Catshuis van minister-presidenten onder wie Cals, Marijnen en De Jong.

Nieuwe diensten

In 1971 stond Charles van der Geest er alleen voor en overwoog hij de zaak te verkopen. Drie van zijn zoons sprongen bij, gaven hun baan op en werden mededirecteur. Door hun inbreng werd het bedrijf commerciëler en werd er meer geïnvesteerd. We schaften onder meer moderne materialen aan, zoals hydraulische verhuisliften, auto’s met laad- en loskleppen en –bordessen. Het breidde verder uit met het aanbieden van opslag, begeleiding bij projectverhuizingen voor het midden- en kleinbedrijf en er werden facilitaire diensten aangeboden.

Verhuizing zorginstellingen

In die tijd startten we ook met het benaderen van bejaardenhuizen, die als paddenstoelen uit de grond schoten. Van der Geest werd veelal de vaste verhuizer en verhuisde bij renovatie of nieuwbouw complete verzorgingshuizen. Nog steeds is Van der Geest een toonaangevende verhuizer in de zorgsector.

Eerste steen nieuwbouw

In 1975 verliet Charles Van der Geest sr. het bedrijf. Hij liet het bedrijf over aan zijn drie zonen. In 1989 legde Charles sr. de eerste steen van het nieuwbouwcomplex aan de Zuiderweg in Rijswijk. Zijn zoon Hans had inmiddels de leiding van het bedrijf overgenomen. Van der Geest werd onder leiding van Hans verder uitgebouwd tot een modern verhuisbedrijf met klanten in de hele regio.

Klantvriendelijk, gedienstig en fatsoenlijk

Sinds 2005 is de dagelijkse leiding in handen van de vierde generatie Van der Geest. Zoon Richard, sinds 1995 werkzaam in het bedrijf, heeft de dienstverlening verder geprofessionaliseerd en richt zich op het volledig ‘ontzorgen’ van de klant. Broer Robin is sinds 2016 toegetreden tot het management van Van der Geest verhuizingen. Samen hebben zij nu de leiding van deze toonaangevende organisatie in handen. Zij werken met hard en ziel, en veel plezier, om het bedrijf klaar te stomen voor het volgende “centennium”. Het personeelsverloop is bij Van der Geest altijd minimaal geweest. Het personeel benadert de grote diversiteit aan klanten met het motto ‘klantvriendelijkheid, gedienstig en fatsoenlijk’. Door de unieke ervaring en kennis die het bedrijf in 95 jaar heeft opgebouwd is het bedrijf als geen ander in staat situaties te beoordelen en diensten te leveren die passen bij de unieke situatie van elke klant.